SC Leovardia zaterdag 1 stuurt open brief aan Sybren Bosma

LEEUWARDEN

Spelers en begeleiders van SC Leovardia zaterdag 1 hebben een open brief opgesteld, gericht aan WTOC-speler Sybren Bosma. Hieronder de inhoud daarvan.

Beste Sybren, Op zaterdag 09 april speelden we tegen jou en je team. Dat hebben we zo nu en dan als lastig ervaren. Je handicap is zichtbaar en voor ons als spelers van de tegenpartij is het lastig om in te kunnen schatten waar in jouw geval de grenzen van lichamelijk contact liggen. Aan de ene kant is er de wens om je te ontzien, maar aan de andere kant vinden we toch ook dat we je juist niet moeten ontzien omdat je een van ons bent. Waarbij we met ons niet ons team bedoelen, maar de deelnemers aan het spel. In onze beleving had ook de scheidsrechter moeite met de situatie. Contactmomenten werden al snel uitgelegd als overtredingen en vanuit de frustratie hierover werd een opmerking gemaakt die niet gemaakt had mogen worden. Zoals ook spelers uit ons team wel eens worden aangesproken op hun afkomst of op andere kenmerken. Dat is geen excuus. Niet naar jou en niet naar de scheidsrechter. We betreuren het dan ook enorm wat er is gebeurd en namens alles wat met ons team en onze vereniging te maken heeft willen we onze excuses aanbieden. In uitingen richting de pers heb je aangegeven dat je hebt overwogen om te stoppen met voetballen. Dat vinden we minstens zo erg. Voetbal is van ons. En dus ook van jou. We zouden ons nog meer schamen als het handelen van ons team jou zou beroven van een prachtige hobby waar je bovendien ook nog goed in bent. Maar Sybren. Voetballen tegen jou is soms lastig. Niet alleen omdat je goed bent, maar ook omdat het lastig is om de grenzen van het contact te duiden. We hebben nog een aantal minuten in te halen en voetballen dan graag tegen je. Maar daarin zullen we je niet ontzien. Omdat je een van ons bent. Sportieve groet, Spelers en begeleiders van SC Leovardia zaterdag 1   Bovenstaande foto komt uit het archief van fotograaf Anne Waterlander.