Fries koopt ‘grotere’ letter voor meer chocola

SURHUISTERVEEN

De Sint is nog maar net in het land, maar de chocoladeletters blijken voor Nederlanders al enige weken niet te versmaden.

Meer dan een derde van de Nederlanders heeft inmiddels al een letter gesnoept. Dat blijkt uit het Grote Chocoladeletteronderzoek van HEMA onder meer dan 1.000 Nederlanders. We geven niet alleen graag een letter cadeau (97%) maar kopen er ook gewoon een voor onszelf (63%). Wel lijkt het Nederlanders met name te doen om de chocolade in plaats van de letters; 83% van de Nederlanders vindt het belangrijker om hun favoriete smaak chocola te krijgen dan de juiste letter. Opvallend: een kwart van de snoepers geeft aan dat ze weleens een ‘grotere’ letter kopen omdat men denkt dat hier meer chocolade in zit. In Friesland ligt dit aantal nog hoger, maar liefst 34% van de Friezen denkt dit. Maar klopt deze veronderstelling eigenlijk wel? Een derde (33%) van de Nederlanders kon niet wachten tot Sinterklaas in het land was: zij hebben de afgelopen weken al een of meer chocoladeletters gegeten. Voor 93% van de Nederlanders is deze verwennerij dan ook onlosmakelijk met het Sinterklaasfeest verbonden. Toch zou 82% ook chocoladeletters eten wanneer zij geen Sinterklaas zouden vieren. Wie denkt dat de liefde voor chocola met name bij vrouwen diep zit heeft het mis: mannen geven gemiddeld meer geld uit aan chocoladeletters dan vrouwen. Vrouwen geven gemiddeld één tot vijf euro uit, terwijl mannen tussen de zes en tien euro besteden. Friezen grootste snoepers van Nederland De liefde voor chocoladeletters gaat bij Friezen ver. Zij kopen vaker dan andere Nederlanders een andere letter dan de letter waarmee hun eigen naam begint, omdat zij denken dat daar meer chocolade in zit (34% versus 25%). De S, A en H zijn de meeste populaire letters onder de Friezen. Chocoladeliefhebbers uit onze Noordelijke provincie die daarmee denken de letter met de meeste chocolade te kopen, komen bedrogen uit. Marry Jansen-Kin van HEMA zegt hierover: ,,Het is een fabel dat bepaalde letters meer chocolade bevatten. De grootte van de letter bepaalt hoe de chocolade verdeeld wordt in het aantal gram; iedere letter bevat dezelfde hoeveelheid chocolade.” Karamel-zeezout de nieuwe favoriet Een vijfde van de Nederlanders hoopt naast de favorieten melk, hazelnoot-melk, puur en wit op meer smaken chocoladeletters. Daar geeft HEMA graag gehoor aan: ,,Dit jaar hebben we een nieuwe favoriet toegevoegd aan ons chocoladeletterassortiment; melkchocolade met karamel-zeezout. Hiermee gaat een wens van menig chocoladeliefhebber in vervulling!”, aldus Jansen-Kin.

Auteur

Redactie