Doorloper | Een klein gebaar kan veel betekenen

LEEUWARDEN - Deze week staat de Doorloper in het teken van Sonja (36), Tim (39), Anique (9) en Yulan (4). De eerste letters van hun voornamen vormen het woord 'Stay' van 'Stay on Tour'. Onder deze naam gaan zij een bijzondere roadtrip maken door Europa.

Algemene informatie:
Tijdens de roadtrip gaan wij als gezin pannenkoeken met ingrediënten uit de streek bakken voor mensen die wel wat vrolijkheid kunnen gebruiken of zij die het verschil maken in hun omgeving. Denk aan eenzame ouderen, kwetsbare kinderen of vluchtelingen. Maar ook mensen die van betekenis zijn in hun omgeving. Bijvoorbeeld vrijwilligers die zich inzetten voor zwerfdieren of locals die zich hard maken voor het leefbaar en schoon houden van hun omgeving. Het is een hele luxe dat we deze reis kunnen maken. We weten door de reizen die we in het verleden hebben gemaakt en ons werk - Sonja heeft zich bij de organisatie Fier ingezet voor slachtoffers van geweld en Tim werkt in het onderwijs - dat er veel mensen zijn die het een stuk minder hebben. We willen graag een steentje bijdragen aan het mooier en beter maken van de wereld. En ook willen we aan onze kinderen meegeven dat het goed is om je soms voor een ander in te zetten. Een klein gebaar kan veel betekenen voor een ander.

Ons motto:
If you can dream it, you can do it!  Jarenlang droomden we ervan om een lange reis met heel het gezin te maken. Nu gaan we het echt doen. We zijn heel lang bezig geweest met de voorbereidingen van dit avontuur. Denk aan het regelen van het onderwijs voor de kinderen, een goede oppas vinden voor de katten en konijnen, sparen en natuurlijk de reis uitstippelen. Volgende week gaat het echt gebeuren.

We kunnen niet zonder:
Ons Volkswagenbusje. Die brengt ons hopelijk naar heel veel mooie plekken in onder andere de landen Portugal, Spanje, Italië, Griekenland, Macedonië, Albanië en Montenegro. Deze camper wordt ons nieuwe huis. Een huis op wielen.

Het mooiste uitje dat we hebben ondernomen, was:
Vorig jaar waren we op vakantie in Slovenië. Wat een prachtig land is dat! Groen, schoon en heel veel variatie. We sliepen met ons tentje tussen de druivenvelden, zagen ontzettend veel watervallen en we dobberden met ons luchtbedje in kraakheldere meren. Tijdens deze vakantie besloten we dat we onze droom werkelijkheid wilden laten worden. Europa  is zo ontzettend mooi! Voor wie trouwens geïnteresseerd is in Slovenië: begin maart staat ons verhaal, Sonja is reisjournalist, in het tijdschrift Kek Mama. Met onder andere heel veel leuke adresjes om te overnachten en te eten en drinken.

De laatste keer dat we met elkaar goed gelachen hebben, dat was:
Vorige week toen we ons interview op Omrop Fryslân terugluisterden. Terwijl we live op de radio vertelden over onze reis, dacht zoonlief Yulan (4): ik pak even lekker die microfoon en schreeuw er ‘Oude snurker’ doorheen. Hilarisch om terug te luisteren. Over twintig jaar hebben we het er waarschijnlijk nog over.

En dat  we flink baalden:
Ook vorige week. Toen we alle vier ziek op bed lagen. Eigenlijk moesten we nog heel veel dingen regelen voor ons avontuur, maar het lukte even niet. We hadden echt rust nodig.

Als ik we in een ander land zouden moeten wonen, dan gingen we met zijn allen naar:
We gaan de komende tijd in heel veel verschillende landen wonen. We zijn benieuwd welk land ons het beste bevalt. Portugal en Spanje trekken ons enorm aan, omdat we daar lekker wild kunnen kamperen. Busje parkeren aan het strand, zodat we ’s ochtends als we wakker worden gelijk in de zee kunnen duiken. We zijn heel nieuwsgierig naar de landen Montenegro, Macedonië en Albanië. Deze landen kennen we helemaal niet.

We zouden graag de volgende personen voor een lintje willen nomineren:
Onze familieleden en vrienden. Zij hebben er door hun steun en luisterend oor mede voor gezorgd dat onze droom werkelijkheid wordt. Ook fotograaf Erikjan Koopmans, vormgever Renske de Boer en videomaker Jeroen van de Bovenkamp verdienen een lintje. Zij hebben in ruil voor pannenkoeken prachtige foto’s, een mooi logo en een geweldig filmpje over ons avontuur gemaakt. En natuurlijk nomineren we ook Toute Reclame. Zij hebben prachtige stickers voor onze bus ontworpen. Je kan ons trouwens volgen op Facebook (Stay-on-Tour) en Instagram (Stay on Tour). De bijzondere plekjes die we ontdekken, de verhalen van de mensen die we ontmoeten tijdens het pannenkoeken eten en de ingrediënten die we leren kennen, gaan we delen op deze kanalen.

Wat we verwachten van onze reis:
Ons avontuur staat in het teken van samenzijn, onthaasten en leren van elkaar en van de mensen die we ontmoeten. We denken dat deze reis ons heel veel nieuwe inzichten gaat brengen. We vermoeden trouwens dat we tijdens onze reis veel Nederlanders en ook Friezen gaan tegenkomen. Een oproepje op Facebook -  ‘Wie verdient er een pannenkoek?’ - leverde veel reacties op van landgenoten die in het buitenland wonen. Vooral Spanje, Portugal en Italië zijn in trek.

Wilt u individueel of als groep meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar redactie.hah@ndcmediagroep.nl of doe een belletje naar 0641954610.