Nederland doet deur op slot

Surhuisterveen -   Campagnes voor inbraakpreventie hebben zin. Nederlanders denken beter na en nemen maatregelen om inbraak te voorkomen.

Van de bijna 95% van de Nederlanders die beveiligingsmaatregelen trof, hebben de meesten hun gedrag aangepast. Zo zegt driekwart beter te letten op het afsluiten van deuren (76%) en ramen (71%), de helft laat de verlichting branden wanneer het donker wordt, ook als er niemand thuis is (50%) en vier op de tien bergen hun spullen beter en/of vaker uit het zicht op (39%). Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek onder 822 respondenten door de stichting Nationale Inbraak Preventieweken (NIPW). Bijna een derde van de Nederlanders die hun huis hebben beveiligd, gaat een stap verder door betere sloten op deuren (32%) en ramen (30%) te plaatsen. Ook plaatsen de mensen die actie ondernemen dievenklauwen in deuren (27%) en ramen (27%) en afsluitbare grendels op ramen (27%). Vooral 60-plussers troffen deze meer rigoureuze beveiligingsmaatregelen. Sommige Nederlanders komen in actie omdat zij eerder te maken hebben gehad met inbraak in hun woning. Uit onderzoek blijkt dat ruim 75% van de slachtoffers van een inbraak maatregelen treft om hun huis veiliger te maken. Daarnaast werpen campagnes over inbraakpreventie hun vruchten af, stelt voorzitter Coen Staal van NIPW. Hij wijst erop dat uit onderzoek blijkt dat 86% weleens iets in de media heeft gelezen, gezien of gehoord over inbraakpreventie waarvan NIPW de bron was. Daarnaast heeft 15% aan de hand van die berichten maatregelen getroffen en bijna de helft (53%) zegt daarover na te denken. Over de stichting Nationale Inbraakpreventie Weken Stichting NIPW doet onderzoek in het kader van de voorjaarscampagne van de Nationale Inbraakpreventie Weken. De stichting is een publiek private samenwerking met als doel woningbezitters meer bewust te maken van het belang van inbraakpreventie. De stichting wil bijdragen aan het verlagen van het aantal inbraken en inbraakpogingen naar 60.000 in 2017. De stichting voert tweemaal per jaar campagne, in het voor- en in het najaar. In de stichting zijn verschillende partijen vertegenwoordigd, waaronder het Verbond van Verzekeraars en SecuProducts, Nemef/Assa Abloy en Nauta Veilig, alle bedrijven gespecialiseerd in inbraakpreventie. De stichting wordt ondersteund door het ministerie van Veiligheid en Justitie.