Thuis lesgeven: 'We missen het echte contact, maar 'allen dempen' in de livechat is top'

LEEUWARDEN - Het was even slikken voor juf Johanneke Rienstra (34) en juf Tessa Hettema (27) van groep 8 van KC De Pionier uit Leeuwarden toen de scholen weer dichtgingen. Inmiddels hebben zij al twee weken het thuisonderwijs voor deze 38 leerlingen verzorgd. ,,Het is even anders dan op school, maar we proberen alles uit de kast te halen."

Elke dag om 9.00 uur zitten ze weer fris en fruitig achter hun laptop. Dan begint de livechat met de klas. Tijdens deze online vergadering leggen de juffen kort uit wat er die dag op de planning staat. ,,Dat is al één van de grote verschillen met school", zegt juf Johanneke. ,,Op school leggen we namelijk één vak per keer uit, en gaan de kinderen er daarna meteen mee aan de slag. Nu moeten ze een hoop nieuwe informatie tegelijk onthouden. Maar dat is niet voor iedereen een probleem. ,,Er zijn ook leerlingen die prima zonder uitleg aan de slag kunnen", lacht juf Tessa. ,,Die hebben soms voordat de livechat begint de les al af."

Na de livechat gaan de kinderen zelfstandig aan het werk. Via een online planning zien ze wat de bedoeling is en wanneer ze worden gebeld voor de online instructiegroepen. ,,We bellen ook kinderen in kleine groepjes. We leggen dan bijvoorbeeld de stof nog eens uit, geven een dictee of lezen samen", zo vervolgt juf Johanneke. ,,Ook zijn we de hele dag bereikbaar voor vragen over het werk. Maar om 12.00 uur hebben we een half uurtje pauze ingepland hoor", vult juf Tessa aan. ,,Dat heb ik nu elke dag op de planning gezet. Anders kwam ik pas om drie uur ’s middags toe aan een kopje koffie."

De juffen proberen alles wat normaal op school gebeurt zo goed mogelijk thuis te organiseren. Zo zijn er ‘s middags livechats waarin spellen en activiteiten worden gedaan. Juf Tessa heeft bijvoorbeeld een muziekles bodypercussie gegeven. ,,Maar ik weet niet of de buren hier blij mee zijn geweest",  zegt ze grinnikend. Ook tekenlessen, Ren je Rot, online quizzen en zelfs origami wordt op afstand met de kinderen gedaan. ,,Gelukkig hebben we nog voordat de scholen dichtgingen, allemaal een geheim in de doofpot kunnen doen", zegt juf Johanneke. ,,Nu kunnen we tijdens de livechats nog steeds de geheimen, die ze anoniemen in doofpot stoppen, van de klasgenootjes ontrafelen."

Op de vraag of het onderwijs voortaan niet altijd zo gegeven kan worden, schudden beide juffen overtuigend hun hoofd. ,,Nee, ik hoop dat we zo snel mogelijk weer naar school kunnen", aldus juf Tessa. ,,Ik mis het echte contact. Op school kan ik gelijk naar een kind toe lopen als er hulp nodig is.” Juf Johanneke toont een bevestigende blik. Voor haar is het nog lastiger om het thuiswerken te combineren met haar zoontje Mats (4). ,,Nu ook hij niet naar school kan, zit ik soms te multitasken aan de keukentafel. Ik moet hem dan helpen met zijn werkjes en tegelijkertijd mijn eigen leerlingen met hun werk.” Maar het biedt ook voordelen. De leerlingen vinden het namelijk erg leuk om Mats af en toe in beeld te zien. Ook juf Tessa weet nog wel een voordeel te noemen. ,,Het enige wat ik nog zou willen houden na het thuiswerken, is de functie 'allen dempen' in de livechat. Heerlijk, alle kinderen met één druk op de knop stil. Kon dat op school ook maar."

Hoe het verder komt, is afwachten. Als de scholen nog langer gesloten blijven, zal er ook naar de CITO-toetsen gekeken moeten worden. ,,En deze zijn nu net voor groep 8 zo belangrijk", zegt juf Johanneke. Toch hebben ze er het volste vertrouwen in dat de kinderen geen grote achterstanden opbouwen. Juf Tessa: ,,Ze krijgen zowel van ons als van hun ouders goede begeleiding. Elke dag kunnen we zien wat ze gemaakt hebben. Er zullen zelfs kinderen zijn die juist meer leren dan op school." Juf Johanneke vult lachend aan: ,,Al heb ik van een aantal kinderen gehoord dat ze hun ouders nu wel zat zijn hoor! Maar ik verklap niet wie."

Tekst: TikTokjuf