Dierenambulance de Wissel: zorg voor mens en dier in bijzondere tijden

LEEUWARDEN - Corona en ook nog vogelgriep, het maakt het werk bij Dierenambulance de Wissel tot een behoorlijke uitdaging. De werkwijze van de dierenambulance werd, zeker vanaf begin van dit jaar vanwege corona, behoorlijk gewijzigd.

Wendy van Daal, van Dierenopvang de Wissel: ,,Per geval werd gekeken of en hoe we de dieren het beste konden ophalen. Overdrachten van dieren vinden tot op heden buiten plaats. Vrijwilligers werken op dit moment nog steeds zoveel mogelijk vanuit huis. Het vraagt behoorlijk wat aanpassingsvermogen van iedereen. We hadden nauwelijks onze draai met alle coronaperikelen gevonden en toen stonden we voor een nieuwe uitdaging: vogelgriep. Nog meer dan met corona gaan de chauffeurs naar een melding rondom vogelgriep van top tot teen ingepakt op pad. Helaas kunnen we weinig doen voor vogels waarvan duidelijk is dat het om vogelgriep gaat. Maar we zijn er ook om een bijdrage te leveren aan de volksgezondheid door overleden dieren op te halen en door, in dit geval, (dode) vogels met vogelgriep te vervoeren.

Vrijwilligers
Ook het inwerken van nieuwe vrijwilligers zag er anders uit dan anders. In eerste instantie hebben we het gered met de vrijwilligers die al bij ons werkten, maar inmiddels is er behoefte aan versterking. Vooral chauffeurs die bereid zijn in de avond/nacht en weekenddiensten willen draaien hebben we heel hard nodig. Ook centralisten kunnen we goed gebruiken.

Werken bij de dierenambulance
De dierenambulance staat 24/7 paraat voor dieren in nood. In de eerste plaats is de dierenambulance voor vervoer van dieren die hulp nodig hebben. Deze dieren worden naar de dierenarts gebracht of, als ze moeten aansterken, naar Dierenopvang de Wissel. Vogels en wilde zoogdieren worden 24 uur bij De Wissel opgevangen, voordat ze voor verdere verzorging naar De Fûgelhelling gaan. Bij de centralist komen alle meldingen binnen en is daardoor een onmisbare schakel. De centralist overlegt met de melder over het ophalen van het dier en stuurt de chauffeur van de dierenambulance aan. Naast het beantwoorden van de telefoon, heeft de centralist ook wat administratieve taken", zo besluit Wendy.

Wat dit zo bijzonder maakt
Maartje Claessens en Melike Laman zijn beiden al jaren vrijwilligers bij Dierenambulance de Wissel en vertellen hierover: ,,De verscheidenheid aan meldingen en de zorg die je kunt verlenen voor dier en baasje, maken het werk extra bijzonder. We komen veel mooie, maar ook verdrietige situaties tegen. Het werk is niet altijd gemakkelijk maar de dankbaarheid, die je van eigenaren ontvangt als je komt helpen om hun dier in nood zo snel mogelijk naar de dierenarts te brengen, is hartverwarmend. Evenals de rol die je kunt spelen als het dier helaas is overleden en je de eigenaar met het dier kunt herenigen. Onze zorg stopt niet als een dier overlijdt. We zorgen ook voor vervoer bij een eventuele crematie en zorgen altijd voor een kaartje als er een verdrietige afloop is.”

Vrijwilliger worden bij Dierenambulance de Wissel? Neem dan contact op via dierenambulance@dierenopvangdewissel.nl.