'Samen Bereiken' biedt steeds vaker zorg op afstand

RYPTSJERK - Nu steeds meer mensen te maken krijgen met corona merkt zorgorganisatie Samen Bereiken dat cliënten vaker thuisblijven. Noodgedwongen omdat ze klachten hebben of om deze te voorkomen. Raymond Kolk en Jetze Terpstra namen in het voorjaar het initiatief om E-health te realiseren binnen hun bedrijven. ,,Nu zien we hoe mooi dat werkt”, aldus Raymond Kolk.

Hieronder een korte beschrijving van hoe het er onlangs op maandagochtend aan toe ging.

Het is 8.30 uur als de chauffeuse belt met de activiteitenleiding: ,,Drie cliënten uit het sociaal pension kunnen niet mee naar de dagbesteding vandaag." Raymond overlegt met het team. Twee cliënten die normaliter zelf naar de dagbesteding komen, bellen om te overleggen. De een heeft buikpijn, de andere voelt zich verkouden. Er wordt besloten om middels 'teams' met de vijf cliënten te overleggen. Via een vergaderscherm in de activiteitenruimte wordt contact gelegd. Het team luistert en adviseert. Bij een client is het contact lastig te leggen. Hij (de client) en de begeleiders hebben grote lol. ,,Ik kan de camera niet vinden", roept hij. ,,Zet je bril even op", antwoord de begeleider. ,,Zo, nu onderaan je scherm kijken.. zie je daar een plaatje waar een streep doorheen staat?" Het probleem is opgelost. Twee van de cliënten zullen later die dag een coronatest doen. De andere drie blijven even thuis. ,,Gaan we nog een spelletje doen of zo?”, vraagt een van de cliënten.

Samen

Terwijl een begeleider galgje speelt met een groepje cliënten via teams legt Raymond Kolk het een en ander uit: ,,We zijn nog volop in de testfase van ons project maar ineens blijkt onze testcase zeer nodig te zijn." Een client probeert intussen zijn aandacht te krijgen vanaf het grote scherm met de vraag of hij soms bang is om te verliezen. Kolk lacht en roept over zijn schouder dat hij zo mee gaat doen. ,,Je merkt dat cliënten bang zijn om straks weer alleen te zitten. Wij kunnen ze gerust stellen via tablets die we aan alle cliënten uitgegeven hebben en het vergaderscherm, ook kunnen we activiteiten en individuele coaching op afstand blijven aanbieden", legt Kolk uit.

Stimuleringssubsidie

In april kreeg Samen Bereiken een stimuleringssubsidie om E-health op te zetten. Jetze Terpstra, eigenaar van de Vertakking Zorg en Raymond Kolk, eigenaar van T.A.S. bedachten een plan om cliënten te blijven bereiken en kwaliteit te blijven bieden in coaching op afstand. Kolk: ,,We hebben voor alle cliënten tablets gekocht met een simpel bedieningssysteem. We hebben een vergaderscherm aangeschaft en ons team is getraind om goede zorg op afstand te leveren. Daarnaast hebben we los van de subsidie onze boot ingezet om veel buiten, in de open lucht te kunnen begeleiden."

Mooi resultaat

Alhoewel iedereen het liefst zonder E-health begeleiding biedt of krijgt is de tevredenheid groot. En hier en daar is er zelfs trots. ,,Cliënten die naar eigen zeggen helemaal niets met computers hebben vinden het wel fijn om bereikbaar te zijn en te leren omgaan met de mogelijkheden", aldus Kolk. Hij en Terpstra denken dat ze de komende tijd weer veel vaker gaan begeleiden en activiteiten aanbieden op afstand. Terpstra: ,,We staan natuurlijk veel liever samen met de cliënten in één ruimte maar de realiteit is nu even anders." Op de achtergrond wordt de teams-sessie op het vergaderscherm beëindigd. Een van de begeleidsters noteert het aantal aanwezigen: ,,Vier cliënten deden mee. Een mooi resultaat!”

Samen Bereiken is een samenwerkingsorganisatie tussen De Vertakking Zorg en T.A.S.. De organisatie biedt dagbesteding en begeleiding aan mensen met een psychische of psychiatrische kwetsbaarheid. Omdat de organisatie erg blij is met de kans die zij kregen om dit te ontwikkelen biedt Samen Bereiken aan om andere zorgorganisaties advies en hulp te geven bij het aanvragen van de stimuleringssubsidie. Voor meer informatie: www.samenbereiken.nl.