Unieke vakantieavonturen in het Wielengebied

LEEUWARDEN - De eerste editie van De Wielen Week was een daverend succes. De afgelopen week konden dagelijks 25 kinderen meedoen aan een zeer gevarieerd programma aan buitenactiviteiten in het Wielengebied.

Lekker buiten in eigen land  

Omdat veel kinderen dit jaar niet op vakantie gaan, ontstond bij initiatiefnemers Marcel Copini van Copini Buitensport en Tineke Merkus van SUP Skool Leeuwarden het idee om een vakantieweek voor de thuisblijvers te organiseren. ,,Een vakantiekamp inclusief overnachting leek ons niet handig in deze tijd, maar een dagprogramma in de buitenlucht zou prima kunnen”, aldus Tineke Merkus. 

Om thuisblijvend Leeuwarden te laten zien wat voor (vakantie)activiteiten dichtbij huis te beleven zijn, besloten Marcel en Tineke meerdere ondernemers te betrekken bij hun plannen. En zo ontstond de mooie samenwerking met AquaZoo, Park Vijversburg, Zeilschool Propsma, Leeuwarder Golfclub de Groene Ster, Camping de Kleine Wielen en Midgetgolfclub Leeuwarden.

De kinderen van 10 tot 15 jaar konden zich aanmelden voor één of meerdere dagen of voor de gehele Wielen Week. Het gevarieerde programma was vooraf bekend. Van golfen tot suppen, van hutten bouwen tot zeilen en van paintballen tot survivallen. Met zulke uitnodigende avonturen liepen de aanmeldingen direct storm. 

Alle activiteiten en clinics werden verzorgd door de desbetreffende professionals. De extra begeleiding lag in handen van de superstagiaires van Copini Buitensport: Julia, Lyanne en Manoah. Zij waren daarmee de vaste gezichten en ook al snel de vrolijke vriendinnen van de groep. 

De Wielen Week 2021

Op de laatste dag werd de organisatie overspoeld met vragen van de kinderen over de editie in 2021. Er mag alvast worden verklapt dat er zeker een vervolg aan De Wielen Week wordt gegeven. ,,Als we de kinderen de vraag stelden wat zij de allerleukste dag of activiteit vonden, kregen wij telkens een ander antwoord. Wat voor ons als organisatoren bevestigt dat zo'n veelzijdig programma een goede zet was!”, vertelt Marcel Copini enthousiast. 

Waar de eerste Wielen Week bewust kleinschalig was aangepakt, durft de organisatie met dit succes op zak, een stuk groter te denken. ,,Binnenkort gaan we weer om de tafel met de andere ondernemers om te brainstormen over hoe we dit unieke zomervakantieprogramma voor nog meer kinderen toegankelijk kunnen maken”, aldus Marcel Copini. Zo wordt er al gespeculeerd over een kleine naamsverandering: De Wielen Weken.