Vertrouw niemand zomaar uw bankzaken toe

LEEUWARDEN - Ingeborg van der Kraan is toegevoegd notaris bij Hoekstra en Partners Notarissen in Leeuwarden, één van de aangesloten partners van de Werkgroep Veilig Ouder Worden Leeuwarden. De werkgroep strijd tegen financieel misbruik van ouderen.

Ingeborg: ,,We merken op kantoor, maar ook in onze thuisomgeving, dat de digitale wereld grote gevolgen heeft voor de ouderen onder ons. Er zijn steeds minder zaken die ouderen zelf kunnen regelen zonder gebruik te maken van internet. Zelfs het regelen van een (vast) telefoonabonnement of het inzien van het water- en gasverbruik, gaat tegenwoordig via de mail.

Niet elke hulp is hulp 

Een belangrijk aspect van het regelen van uw eigen zaken, zijn de bankzaken. Doordat er steeds minder geldautomaten of loketten zijn én we tegenwoordig ook niet eenvoudig met contanten kunnen betalen, wordt het steeds ingewikkelder om inzage en controle te hebben over uw bankzaken zonder internet. Gelukkig zijn er wel mensen in uw omgeving die u kunnen helpen. Is dat gelukkig? Het is juist om hier een vraagteken achter te plaatsen. De zogenaamde bankmedewerker die u thuis belt om vooral uw geld zo spoedig mogelijk veilig over te boeken naar een andere bankrekening, is géén hulp. De huishoudelijke hulp die betaald wordt voor veel meer uren dan dat zij daadwerkelijk uw vader ondersteunt, is géén hulp. De dochter die haar zieke moeder komt ‘helpen’ in huis en daarbij de bankrekening plundert, is ook géén hulp. Helaas zien we dit soort dingen wel steeds gebeuren."

Hoe wapenen we ons daar nu tegen? Enkele tips:

Wijs zelf aan wie uw bankzaken mag doen door bij de notaris een volmacht op te maken. De notaris zal altijd met u bespreken wie er toezicht kan houden of wie er als reserve kan fungeren. Kortom, één vertrouwenspersoon maakt u kwetsbaar.

Blijf zelf alert en leg vast dat u om de zoveel tijd inzage krijgt. Heeft u twijfels? Praat dan altijd met een professional hierover. Dit kan zijn: een wijkteam medewerker, een huisarts, een notaris, Veilig thuis (ook anoniem), een bankmedewerker, een mentor of bewindvoerder.

Kijk vooruit en praat erover. Nu kunt u alles mogelijk nog zelf, maar wat als er beperkingen gaan komen? Heeft u een netwerk aan wie u taken kunt overdragen? Hoe hebben zij het geregeld en wat kunnen ze voor u doen?

Bespreek met de bank hoe zij uw bankrekeningen overzichtelijker, veiliger en bij beperkingen beter toegankelijk kunnen maken. Er zijn bijvoorbeeld leefgeldrekeningen, geldservices aan huis en de limiet van een bankpas kan worden beperkt.

Mocht u een probleem hebben met iemand over financiën of heeft u een signaal voor een mogelijke financiële ouderenmishandeling? Blijf er niet mee rondlopen, maar maak het bespreekbaar! Bel uw bank, uw notaris, bespreek het met het Wijkteam van uw gemeente of bel met Veilig Thuis. U kunt altijd overleggen met deze professionals en het samen bespreken.