Rumag reageert op Zondag met Lubach en zegt een beetje sorry

Het socialmedia merk Rumag - deels eigendom van Leeuwarder Danny Membre - zegt zich niet te herkennen in het tv-item van Arjen Lubach. Die liet zondag zien hoe Rumag geld lijkt te verdienen met een goede doelenactie.

In de uitzending van ‘Zondag met Lubach’ liet Arjen Lubach zien hoe het bedrijf geld verdient met de verkoop van t-shirts waarvan de opbrengst naar het Rode Kruis zou gaan. Rumag verkocht de afgelopen week shirts met de tekst ‘IK.GELOOF.IN.JOU.EN.MIJ’.

Maar volgens Lubach houdt Rumag kopers voor de gek. Want de shirts kosten 25 euro, waarvan een tientje naar het Rode Kruis gaat. Vijftien euro gaat naar Rumag zelf. Daarnaast moet de koper bijna zeven euro verzendkosten betalen. Lubach rekende voor dat Rumag daardoor tussen de 35 en 55 duizend euro heeft verdiend met de verkoop van de shirts. Om een tientje aan het Rode Kruis te doneren, moeten klanten 31,66 euro afrekenen. Aldus Lubach, die daarop zelf een actie startte waarbij de opbrengst in zijn geheel bij het Rode Kruis terecht komt.

Het bedrijf van Leeuwarder Danny Membre reageerde eerder al boos en hekelde online de twitteraars die kritiek op de actie hadden. Die moesten maar ‘naar buiten gaan’, ‘hun smoel houden’ en ‘aan het knopje van een zebrapad likken’. In een tweede reactie, maandagmiddag, werd er excuus aangeboden voor het taalgebruik.

Verder gaf Rumag aan verbaasd te zijn dat de redactie van Zondag met Lubach de claims niet bij het bedrijf heeft gecheckt. Rumag somt in de verklaring een aantal acties op waarbij ze eerder geld aan goede doelen hebben overgemaakt. En ook wordt de bewering dat Rumag geld overhoudt aan de bezorgkosten, tegengesproken. De bewering van Lubach dat er tussen de 35- en 55 duizend euro aan de verkoop van de shirts is verdiend, wordt niet genoemd in de verklaring. De verkoop van de bewuste shirts is intussen door Rumag gestopt.

Rumag is sinds de uitzending van Zondag met Lubach trending topic op twitter.