Nieuw mediaplatform moet Friezen 'digitaal bewuster' maken

In Neushoorn Café is vrijdag een platform over mediawijsheid gelanceerd. Het doel is om Friezen ‘digitaal bewuster’ te maken.

Een krappe twintig mensen woonde de presentatie vrijdag bij. In de middag was er een ‘online bewustheid- en weerbaarheidsmarkt’. Mediawijsheid is belangrijk, benadrukte organisator Deike Schulz van NHL Stenden. ,,Want tegenwoordig is iedereen een maker.’’

‘Social code’

YouTuber Daan Crefcoeur was aanwezig om uitleg te geven over het zelfreguleringsprogramma ‘social code’. ,,Vroeger werd veel reclame gemaakt, zonder dat duidelijk was dat het om reclame ging.’’

Doel van deze social code is om handvatten te geven om transparant te zijn over inkomsten. Wie bijvoorbeeld reclame maakt, kan een standaardtekst plaatsen onder het filmpje zodat de kijker weet dat voor de boodschap betaald is.

Het Platform Mediawijsheid Friesland is een initiatief van onder meer NHL Stenden en Friesland College. Ook Friese mediaplatformen als Suksawat en New Noardic Wave en bibliotheekservice Fers doen mee.

Het idee is om kennis te bundelen en samen ‘initiatieven te ontplooien’. De komende tijd valt te denken aan een workshop ‘fake news’ en een ‘college tour’ met een nu nog onbekende spreker.