Campagne Samen tegen armoede in Leeuwarden

De campagne ‘Samen tegen armoede’, een initiatief van de Leeuwarder Uitdaging gaat per 1 september van start. In samenwerking met het Leeuwarder bedrijfsleven en diverse partners waaronder Aegon, Achmea, Friesland Campina, Cambuur en de gemeente Leeuwarden heeft de campagne als doel armoede meer zichtbaar en bespreekbaar te maken.

Gedurende de campagne, die loopt tot eind september, kunnen bewoners, bedrijven en verenigingen een donatie doen of een actie organiseren om de campagne te ondersteunen. Zo kan er bijvoorbeeld een fiets, verjaardagsfeestje, uitje of cadeaubon worden gedoneerd. De donaties en opbrengsten worden ingezet om zoveel mogelijk gezinnen in Leeuwarden met geldproblemen te ondersteunen. Hiervoor wordt samen gewerkt met diverse maatschappelijke organisaties zoals Amaryllis, Humanitas, SchuldHulpmaatje en Amargi.

Voor het bedrijfsleven is er woensdag 18 september een congres in het Cambuur Stadion. Bekende sprekers als Annemarie van Gaal en Nadja Jungmann vertellen hoe geldzorgen op de werkvloer ontstaan en kunnen worden voorkomen. Prinses Laurentien, verbonden aan de Alliantie Kinderarmoede, geeft een keynote over kinderarmoede en de gevolgen hiervan. Voor dit congres wordt geen entree gevraagd maar een donatie of bijdrage in natura is van harte welkom. Aanmelden voor het congres of de campagne kan via www.058tegenarmoede.nl

De Leeuwarder uitdaging slaat een brug tussen bedrijfsleven en samenleving. Samen met het Leeuwarder bedrijfsleven zet ze maatschappelijke vraagstukken op de kaart waarbij de leefbaarheid in Leeuwarden centraal staat. (armoede, eenzaamheid, participatie) Ze ondersteunt maatschappelijke organisaties met een hulpvraag op het gebied van expertise, mankracht of materialen en maakt ze zich sterk voor kwetsbare groepen mensen de stad.

De Leeuwarder Uitdaging is een onderdeel van de Nederlandse Uitdaging en ondersteund door onder andere Aegon, Achmea, Friesland Campina, Amaryllis en de gemeente Leeuwarden.