Achterhoekse en nieuwe treinen vanaf september op Arriva-lijnen

De treinenvloot van Arriva in Friesland verandert vanaf komende maand al. Achterhoekse, omgebouwde en nieuwe treinstellen zullen geleidelijk verschijnen. De rode kleur verdwijnt.

Arriva mag blijven rijden op het Friesespoor tot eind 2035, zo werd twee jaar geleden bekend. Eis binnen deze ‘concessie’ was wel dat het bedrijf schoner en stiller zou gaan rijden. Dit vergt een grote vernieuwingsoperatie, die nu wordt voorbereid.

Twee treinstellen beschadigd

Hierbij komt het onhandig uit dat 2 van de 51 noordelijke treinstellen de afgelopen jaren zwaar beschadigd raakten. Dit gebeurde bij een aanrijding met een vrachtwagen bij Friesland Campina in Leeuwarden en bij een botsing in het Groningse Winsum.

Dit geeft nu al ,,operationele capaciteitsproblemen’’ en leidt zeker tot tekorten wanneer de bestaande treinenvloot straks wordt vernieuwd. Twee treinstellen ‘schuiven’ daarom snel door vanuit de Achterhoek naar de noordelijke lijnen. Dit gebeurt in september, laat Tineke Witteveen van Arriva weten.

Hybride en stiller

De nieuwe concessieperiode start in december 2020. De bestaande treinen zullen in de komende tijd geleidelijk worden omgebouwd en kunnen dan dus een tijdje niet rijden. De verbouw gebeurt via aanpassingen die de installaties ‘hybride’ en stiller maken. Er komen ,,geavanceerde batterijen’’ in de treinen, die verschillende voordelen opleveren. Stilstaande treinen hoeven hun motoren bijvoorbeeld minder vaak te laten loeien.

Daarnaast worden achttien nieuwe zogeheten WINK-treinen aangeschaft bij Stadler, het Zwitserse bedrijf dat ook de bestaande voertuigen leverde. Uiteindelijk zullen alle Arriva-treinen in Friesland lichtblauw worden, heel anders dus dan de nu nog overal rijdende rode Spurts, die in 2006 voor het eerst door de provincie reden.

Lees ook: Vijf vragen over de Flirtino-treinen die tussen Leeuwarden en Groningen gaan rijden

,,De nieuwe WINK’s moeten eerst worden getest, voordat ze in de nieuwe dienstregeling kunnen worden opgenomen’’, blijkt uit een aanvraag van ProRail die de gemeente Leeuwarden deze zomer heeft ontvangen. Ze zullen gaan rijden op ,,de vrije baan’’. Volgens ProRail moet ,,op korte termijn’’ alles voorbereid worden voor deze tests. Wanneer die plaatsvinden, is volgens Arriva overigens nog niet bekend.

Blauwe diesel

Zowel de Gelderse treinen als de WINK’s maken gebruik van moderne dieseltechniek. Ze rijden op blauwe diesel, die gewonnen wordt uit groene bronnen. Verder wordt er Ad Blue toegevoegd. Dit mengsel van ureum en gedemineraliseerd water geeft een schonere dieselverbranding. Volgens ProRail leidt de combinatie van nieuwe technieken tot ,,minder fijnstof-, stikstof-, en zwaveluitstoot’’.

Hiervoor is het wel nodig dat er een opslag van Ad Blue en blauwe diesel wordt geplaatst op de plek waar Arriva nu brandstof opslaat op het Leeuwarder emplacement. De WINK-treinen moeten hun brandstof hier halen wanneer de tests beginnen. Dit kan binnen de bestaande normen en regels, volgens ProRail.

10.000 zitplaatsen

De concessie tot eind 2035 leverde Arriva een contract op van 1,6 miljard euro. De Stadler-vestiging in Leeuwarden profiteert hier flink van met een onderhoudscontract van 200 miljoen euro.

Het aantal zitplaatsen in de noordelijke treinen stijgt straks van 7674 naar ruim 10.000. Dit komt mede doordat er straks meer treinen per uur rijden op het drukker wordende spoor tussen Leeuwarden en Groningen.

Lees ook: Vijf vragen over de Flirtino-treinen die tussen Leeuwarden en Groningen gaan rijden