HartslagNu en Rode Kruis 'ruziën' over AED's

In de AED-wereld is onenigheid ontstaan. De organisatie HartslagNu is boos op het Rode Kruis omdat die momenteel een eigen wervingsactie voor AED's voert.

Dat blijkt uit een mail van HartslagNu aan AED-beheerders. Dit zijn burgerhulpverleners die kunnen reanimeren en een defibrillator in hun omgeving beheren.

Het Nederlandse Rode Kruis heeft onlangs aangegeven geen onderdeel meer te willen uitmaken van het bestuur van HartslagNu. Het begon een eigen wervingsactie voor AED's om die in een EHBO-app te zetten, een andere database dan die van HartslagNu.

'Dit baart ons zorgen, omdat deze AED's niet binnen het oproepsysteem van HartslagNu meegenomen worden. Daarmee wijkt het Rode Kruis af van het principe van een landelijk dekkend oproepsysteem bij reanimatie', schrijft HartslagNu.

Het naast elkaar bestaan van twee apps werkt verwarrend, vindt deze organisatie.

Elkaar versterken

Het Rode Kruis, dat de ontstane verwarring betreurt, stelt dat zijn werk en het netwerk van HartslagNu elkaar juist kunnen versterken. 'Wanneer men via de Rode Kruis EHBO-app een AED aanmeldt, wordt direct gevraagd om deze ook op HartslagNu.nl aan te melden. Om ook in die app een zo volledig mogelijk overzicht te krijgen waar AED’s hangen in Nederland', stelt de hulporganisatie in een verklaring op haar site.

Volgens woordvoerster Iris van Deinse dient de EHBO-app van het Rode Kruis een ander doel dan de database van HartslagNu. ,,Onze app is geen oproepnetwerk, maar één waar mensen kunnen opzoeken wat zij moeten doen in verschillende EHBO-situaties, of waar zij een AED kunnen vinden.'' De database van het Rode Kruis in deze app is volgens haar bedoeld om aan iedereen te laten zien waar in Nederland AED’s hangen.

Uit eigen onderzoek blijkt dat de Rode Kruis-app voornamelijk wordt gebruikt om erachter te komen of er een AED in de buurt hangt voor het geval dat men deze nodig heeft. 'Omdat in het geval van een reanimatie elke seconde telt, is het belangrijk om altijd eerst 112 te bellen voordat je andere acties onderneemt.' Van Deinse: ,,Dat geven wij dus ook aan wanneer iemand in de app meldt te moeten reanimeren.''