Doorloper | 25 jaar Kwaliteitsslagerij de Schrans

LEEUWARDEN - De Doorloper van deze week staat in het teken van slager én boer Johannes Hoekstra die deze maand 25 jaar geleden startte met Kwaliteitsslagerij de Schrans. Johannes pakt vanwege dit heugelijke feit binnenkort letterlijk en figuurlijk ouderwets uit.

Algemene informatie:
Slager Johannes Hoekstra is wereldberoemd. Hij kreeg internationale bekendheid met zijn broodje kameel en de productie van de grootste gehaktbal van de wereld. Al 25 jaar verkoopt Johannes kwaliteitsproducten, waaronder vlees van eigen boerderij.  Om z’n jubileum te vieren gaat hij terug in de tijd. Dit weekend koop je bij Kwaliteitsslagerij de Schrans voor prijzen uit de vorige eeuw. ,,Het is twee dagen achtereen feest voor de klant!’’, zegt Johannes.

Slager én boer
Johannes is slager en boer. Hij runt z’n eigen boerderij in Gaast, vlakbij het IJsselmeer. Daar fokt hij op diervriendelijke wijze luxe koeien van het Limousin ras en houdt hij kalveren en lammeren. ,,In 1994 ben ik met de slagerij op de Schrans in Leeuwarden begonnen, vier jaar later heb ik de boerderij van mijn vader overgenomen. Ruim 90 procent van al ons rund-, kalfs- en lamsvlees komt daar vandaan. Ook de andere vleesproducten die we leveren - kip, kalkoen en varken - hebben een diervriendelijke achtergrond.’’ 

Onze sterke kracht:
,,We halen alles uit de kast om de klant tevreden te stellen. Diervriendelijke producten, kwaliteit, gezond, lekker, een goede service, leuke bediening, veel acties, ook via Facebook… Dat zijn de smaakmakende ingrediënten van onze slagerij.’’

Leukste herinneringen?
,,In 25 jaar is er veel gebeurd. We hebben van alles bedacht om publiciteit te krijgen, samen met ons reclamebureau Alfred Lehmann. Echt wereldberoemd werden we met ons broodje kameel en de grootste gehaktbal van de wereld: 643 kilo schoon aan de haak. Wat een spektakel. Kranten, radio, internet, tv, in binnen en buitenland… Iedereen ging er mee aan de loop. Zelfs mijn broer in Australië stuurde mij een krantenknipsel op. Geweldig toch?"

Je kunt niet zonder:
,,Mijn familie, vrienden en natuurlijk ons team. We werken met een hechte vriendenploeg, de sfeer is geweldig en regelmatig hebben we leuke uitjes met elkaar. Als de sfeer goed is, is dat ook prettig voor de klant.’’

Wat is je lievelingsgerecht?
,,Moeilijk. Ik vind veel dingen lekker. Als ik zeg onze zelfgemaakte snert, klinkt dat flauw… Hmmm, doe maar moussaka. Dat verkopen we trouwens ook.’’

Oldehove of Prinsentuin?
,,Beide zijn belangrijk als toeristische trekpleister voor de stad. Je kunt ze niet met elkaar vergelijken. Maar de Prinsentuin, de mooiste jachthaven van Nederland, is wel heel bijzonder.’’

Cambuur of Heerenveen?
,,Domme vraag. Cambuur natuurlijk. Ik ben geen voetbalfanaat, maar als Cambuur wint, is dat mooi voor Leeuwarden. Ik reken op trainer Henk de Jong, op een geweldig nieuw seizoen.’’

Waar kijk je naar uit?
,,Naar de zomer. Ik hoop dat we veel zon krijgen. Veel mooie dagen. Dat is prettig voor de mensen die vakantie in eigen land vieren. Terrasje, zwemmen, bootje varen, bbq'en in de tuin of op de camping… Lekker genieten.’’

Wat verwacht je van dit weekend?
,,Ik reken erop dat we veel mensen in de winkel krijgen. We zijn zowel op zaterdag als zondag open. Vanwege ons 25-jarig bestaan hanteren we prijzen van 25 jaar geleden! Wie langskomt, profiteert dus van behoorlijk veel voordeel.’’

Wilt u individueel of als groep meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar redactie.hah@ndcmediagroep.nl of doe een belletje naar 0641954610.