20.000ste bezoeker in 2018 bij stadswandelingen van A Guide to Leeuwarden

Leeuwarden

De gidsen van A Guide to Leeuwarden ontvingen afgelopen zaterdag hun 20.000ste bezoeker in 2018. Dit is maar liefst viermaal zoveel als in heel 2017.

Het echtpaar Ellen en Cees Hoefnagels mocht zaterdagmiddag een bordje onthullen waarop stond dat zij de 20.000ste bezoekers waren.

In het Culturele Hoofdstadjaar worden overal records gebroken. Zo ook bij de stadswandelingen van A Guide to Leeuwarden. In 2017 werden er 5100 mensen rondgeleid en nu na negen maanden in 2018 zitten de gidsen inmiddels op 20.666 bezoekers. ,,De mensen blijven komen", zegt gids Christina Völker. ,,Vaak horen we van mensen, dat het nu wel rustiger zal zijn, maar afgelopen zaterdag hebben we 27 tours gedaan op één dag! In de zomervakantie komen de mensen wat meer verspreid door de hele week, nu is het vooral in het weekend veel drukker."

Zaterdag om 12.00 uur mocht het echtpaar Ellen en Cees Hoefnagels uit Tilburg een bordje onthullen waarop stond dat zij de 20.000ste bezoeker van het jaar waren. Voor Ellen en Cees hoefnagels, beiden 65 jaar, was het de eerste keer dat ze Leeuwarden bezochten. Culturele Hoofdstad was de aanleiding. Omdat ze de 20.000ste bezoeker waren kregen ze een gratis lunch aangeboden bij Brownies en Downies.

Het echtpaar uit Tilburg had een druk weekend: ,,We hebben twee nachtjes in de geweldige ambiance van het Post Plaza Hotel gelogeerd. We bezochten het Fries Museum met Escher, de Achmeatoren, het Keramiekmuseum, de lichtshow op de Oldehove, de gezellige straatjes van de binnenstad, een terrasje aan de gracht en we kregen een heerlijke lunch aangeboden bij Brownies en Downies, waar we op een erg leuke manier werden bediend. Op zondag gaan we naar de Blokhuispoort en bezoeken we nog enkele fonteinen. Wij hebben deze mooie stad op de fiets doorkruist en de combinatie met de perfecte gidstour van Henk maakte, dat wij Leeuwarden goed hebben leren kennen. Voor ons een stad om iedereen aan te bevelen en om zeker nog eens een keer terug te komen. En als je dan de 20.000ste klant bent van de Free Tour is het een onvergetelijk weekend geweest."

Gids en oprichter Henk Leutscher is vooral heel trots. ,,Records worden dit jaar overal gebroken in Leeuwarden. Maar wij doen dit met een team van slechts tien professionele gidsen, dat maakt het denk ik extra bijzonder. Ik ben dan ook heel erg trots op mijn team van gidsen!"

De Free Tours zijn populair omdat het laagdrempelig is. Je mag achteraf betalen wat je het waard vindt. Hierdoor doen de gidsen van A Guide to Leeuwarden extra hun best om de bezoekers te vermaken, want ze willen natuurlijk wel betaald krijgen. Mede hierdoor zijn de tours van A Guide to Leeuwarden al vijf jaar lang beoordeeld als de beste stadswandelingen van Leeuwarden op Tripadvisor, de grootste reis recensiesite ter wereld.

Vanwege de grote aanvraag wordt de Leeuwarden Free Tour nu ook op dinsdag, woensdag en donderdag om 13.30 uur aangeboden. Daarnaast is er elke vrijdag om 15.00 uur een Friese Verhalen Tour en zaterdag om 14.00 uur een Culturele Hoofdstad Tour. Zaterdag om 16.00 uur wordt er ook een Duitstalige tour aangeboden. Zaterdag om 12.00 uur wordt nog altijd een Nederlandstalige en een Engelstalige Leeuwarden Free Tour aangeboden.

Daarnaast worden er een heleboel privéwandelingen geboekt in allerlei talen zoals het Spaans, Italiaans, Engels, Duits of Fries. De meeste stadswandelingen zijn echter in het Nederlands. ,,We merken ook een hele grote toename van Duitstalige toeristen’ zegt gids Charlotte Kraft. ‘Op onze openbare Duitse tours komen regelmatig meer dan zestig mensen. En we hebben bijna elke dag wel een Duitstalige privéwandeling!"

Wil je ook eens meelopen op een Free Tour? Kijk dan op www.aguidetoleeuwarden.nl Vanwege de extra dukte in 2018 stellen de gidsen van A Guide to Leeuwarden het wel op prijs als je je van te voren aanmeldt via de website zodat er voldoende gidsen voor je klaarstaan. A Guide to Leeuwarden is de grootste aanbieder van stadswandelingen in Leeuwarden.