'Dat soort gesprekken vergeet je nooit weer'

Leeuwarden

Kinderen en volwassenen kunnen 365 dagen per jaar via telefoon, chat of op een forum terecht met een vraag of probleem. Maar hoe gaat dat in z’n werk en wie zit er aan de andere kant van de lijn? Vrijwilliger Nynke van de Kindertelefoon, en Dineke en Riemke van Sensoor geven uitleg.

Door Jorin Onclin, Sjoerd Nijdam, Fardau Rinsma en Ekaterina Pejic. Nynke (fictieve naam) is afgestudeerd als maatschappelijk werkster en ziet vrijwilligerswerk bij de Kindertelefoon als werkervaring. ,,Officieel moet je vijf diensten per maand werken van drie uur. Dit kan een ochtend-, middag- of avonddienst zijn’’, aldus Nynke die benadrukt dat het een fijn gevoel geeft om iets voor een ander te kunnen doen en dat het maar weinig tijd in beslag neemt. ,,Ik wil graag iets betekenen voor kinderen die, door wat voor omstandigheden dan ook, niet prettig mogen opgroeien.’’ Hierbij cijfert ze zichzelf grotendeels weg. ,,Zo’n gesprek vraagt soms veel van je. Kinderen die vertellen dat ze mishandeld worden of een ouder hebben verloren, dat soort gesprekken vergeet je nooit weer.’’ Een luisterend oor is essentieel ,,We hebben vaak kinderen aan de lijn die 'stil' blijven omdat ze hun verhaal niet goed durven te vertellen. Je moet dan wel technieken hebben om het kind gerust te stellen, zodat zij het verhaal uiteindelijk wel vertellen. Hiermee kan je de kinderen het meeste helpen. Uiteindelijk wil je ervoor zorgen dat de beller zelfstandig verder kan. Dat is waar je het als vrijwilliger voor doet." Sensoor Fryslân Vrijwilliger word je niet zomaar. Daar gaat een hele selectie aan vooraf, vertellen Dineke Bork en Riemke de Roo. Deze vlotte dames werken als trainers bij Sensoor Fryslân, een hulporganisatie, bestaande uit vrijwilligers die telefonisch klaar staan voor iedereen, zowel jong als oud. Dineke en Riemke geven aan dat er een selectiegesprek plaatsvindt voordat je een hulpvrager van hulp kan voorzien. Tijdens een training van acht dagdelen word je klaargestoomd voor deze bijzondere vorm van vrijwilligerswerk. ,,Bij de hulplijn werken mensen met allerlei verschillende achtergronden. Zij komen uit alle lagen van de samenleving en hebben verschillende redenen om als vrijwilliger bij Sensoor aan de slag te gaan", zo vertelt Riemke. ,,De één heeft een moeilijke periode overwonnen en wil daarom anderen helpen hetzelfde te doen. Anderen beseffen hoeveel geluk ze hebben gehad in het leven en willen graag iets teruggeven aan anderen.’’ Ruimte hebben in agenda en hart Dineke vult aan: ,,We voeren uitgebreide selectiegesprekken voordat we een keuze maken om iemand op te leiden. Een vrijwilliger die zich bij ons meldt moet ruimte hebben in zijn agenda en in zijn hart. Daarnaast moeten zij de behoefte hebben om te leren en te luisteren. Door te luisteren naar de levensverhalen van anderen, leer je meer over jezelf.” Dag en nacht staan de vrijwilligers voor je klaar. Zelfs tijdens feestdagen zoals Kerst of Oud & Nieuw. Durf je niet te bellen, dan is chatten ook een optie. Van 10.00 tot 22.00 uur staat een vrijwilliger je graag te woord via een online-chat. Bent je nieuwsgierig geworden en wellicht op zoek naar serieus vrijwilligerswerk waar je een wijzer mens van wordt? Neem dan vrijblijvend contact op met Sensoor of de Kindertelefoon. Kijk voor meer informatie op www.sensoor.nl of op www.kindertelefoon.nl. Voor de PR Talentenprijs 2017  van NHL-opleiding Communicatie maakten studenten onder andere artikelen over het vrijwilligerswerk in Leeuwarden. Recentelijk plaatsten we een door hen gemaakt portret van Jappie Weijer, een verhaal over Asgaarden, Saah uit Syrië die werkzaam is in Greunshiem, het Rode Kruis en Poespas.

Auteur

Redactie