Nieuw LUNA Festival trekt veel publiek

LEEUWARDEN

De try-out voor het Leeuwarden Urban Night Adventure (LUNA), dat het afgelopen weekend plaatsvond, heeft de verwachtingen flink overtroffen.

In totaal kwamen op de 15 kunstwerken in de openbare ruimte zo’n 45.000 bezoekers af. Een breed publiek van jong tot oud genoot van video-mappings, geluidskunst en performances in de openbare ruimte. Gedurende de drie LUNA avonden was er een drukte van belang in het centrum. De organisatoren, Media Art Friesland in samenwerking met het bedrijfsleven, Gemeente Leeuwarden en culturele instellingen, zijn zeer te spreken over deze pilot voor een nieuw stadsbreed festival in de donkere tijd van het jaar voor alle inwoners van Leeuwarden en wijde omstreken. Reeds voor deze eerste editie van LUNA kwamen bezoekers uit heel Fryslân, andere delen van Nederland en het buitenland. Een groot succes waren ook de LUNA tours die verzorgd werden door A Guide to Leeuwarden. Zij leidden een kleine 800 mensen langs de lichtkunstwerken en gaven achtergrondinformatie over de werken en de kunstenaars. Meerdere honderd mensen namen deel aan de sportieve LEDsRun, een loop van 5 kilometer langs alle kunstwerken. De LUNA pilot is gerealiseerd met een basisfinanciering die door de Gemeente Leeuwarden, Provinsje Fryslân, regionale en landelijke fondsen beschikbaar is gesteld. Door zeer royale technieksponsoring van Faber Audiovisuals was het mogelijk om alle kunstwerken in de openbare ruimte en van het Media Art Festival in de Westerkerk optimaal te presenteren. Daarnaast zorgden tien lokale bedrijven voor beveiliging, bouwwerkzaamheden, catering en accommodatie van kunstenaars. De indoor expositie van het Media Art Festival in de Westerkerk heeft met z’n 3000 bezoekers, waaronder veel leerlingen van alle leeftijden en opleidingsniveaus, een recordaantal bezoekers getrokken.

Auteur

Redactie