ProRail pakt perronkappen Leeuwarden aan

LEEUWARDEN

ProRail verwijdert op korte termijn de kleine kappen van perron 1, 2 en 3 van station Leeuwarden.

De gietijzeren constructie van 125 jaar oud bleek na inspectie van binnenuit aangetast en kan niet langer blijven staan. Daarom grijpt ProRail in, ontmantelt vanaf volgende week de bestaande kappen en vervangt die door een tijdelijke voorziening. Kleine kappen ,,De verwijderingswerkzaamheden zijn we momenteel druk aan het voorbereiden", zo meldt ProRail. ,,We doen nog een aantal checks en controles. Vanaf volgende week zijn we aan de slag. We voeren het met zo min mogelijk hinder voor reizigers uit - bijvoorbeeld door als het kan vooral in de nachtelijke uren te werken. Het betreft overigens alleen de kleine perronkappen van perron 1, 2 en 3. De grote monumentale constructie van de stationshal kan met normaal onderhoud  overeind blijven." Maatregelen ,,Onderzoek toonde aan dat extreme wind mogelijk risico’s oplevert voor de omgeving. Afhankelijk van noodzakelijke voorbereidingen, zoals vergunningen en praktische zaken, pakken we deze werkzaamheden daarom zo snel mogelijk aan. Zoals het weer nu verloopt is er geen probleem en we volgen de voorspellingen nauwlettend. Mocht er toch extreem weer op Leeuwarden af komen, dan nemen we speciale maatregelen om de veiligheid te garanderen. Denk aan gedeeltelijke afzettingen of, in zeer uitzonderlijke gevallen, tijdelijke ontruiming van de perrons." Blijft in gebruik ,,Het station blijft overigens in normaal gebruik. Om comfort en beschutting zo snel mogelijk weer aan de reiziger aan te kunnen bieden bouwen we een tijdelijke voorziening op perron 1, 2 en 3. Dit ook met het oog op de komende jaren als in verband met evenementen vele gasten naar het station reizen. De tijdelijke voorziening zijn we nu al aan het uitwerken en afhankelijk van uitkomsten en mogelijkheden laten we zo snel mogelijk weten wanneer en hoe we deze voorziening bouwen." Aanloop ,,Hoe is deze situatie tot nu toe aangepakt? In het voorjaar van 2016 stond onderhoudswerk gepland. De perronoverkappingen waren toe aan een nieuwe verflaag en opknapwerkzaamheden. Bij de voorbereidingen constateerden we dat de staat van de kappen meer dan regulier onderhoud nodig hadden. Het betreft deels duidelijk en deels moeilijk zichtbare aantasting, vandaar dat verder onderzoek noodzakelijk was. Dat laatste is recent afgerond." Staat van de perronkappen ,,Het vervolg onderzoeksrapport van dit najaar blijkt kritisch over de kleine kappen van perron 1, 2 en 3. De grote monumentale dakconstructie van de stationshal is ook meegenomen, maar is met enig onderhoud gewoon te handhaven. Bij de perronkappen gaat het om de gietijzeren constructie die van binnen uit is aangetast. En de houten fundering sluit niet voldoende meer aan op de gietijzeren zuilen die erop staan. De zuilen zelf hebben decennia lang ook als afvoer van regenwater gediend. Hoewel die situatie allang is aangepast (er zijn regenpijpen buiten de zuilen aangebracht) zijn de zuilen nu toch te ver achteruit gegaan en is vervanging of renovatie noodzakelijk. Gietijzer vraagt overigens om een speciale aanpak omdat normaal laswerk daar niet op toepasbaar is." Renoveren of vernieuwen ,,Hoewel de kappen van perron 1, 2 en 3 geen beschermde status hebben bekijkt ProRail toch of na de verwijdering renovatie mogelijk is. Wellicht is nieuw- of herbouw beter dan renoveren maar ook dat vergt een zorgvuldige uitwerking om de mooie uitstraling van het station te behouden. Beide zijn in ieder geval tijdrovende klussen, vandaar dat we tijdelijk een andere voorziening plaatsen."

Auteur

Redactie