Distinguished Gentleman's Ride Leeuwarden

LEEUWARDEN

Ze nemen het heel serieus en ze zijn er erg druk mee, Ruud van Es en José van der Geest. Op 25 september gaan zij van de tweede Leeuwarder Distinguished Gentleman’s Ride een succes maken, net als het voorgaande jaar.

Overal ter wereld trekken motorrijders op die dag hun zondagse kleren aan. Rijdend op hun klassieke en bijzondere motoren zamelen zij geld in voor de bestrijding van prostaatkanker en zelfdoding onder jonge mannen. We spreken met de Leeuwarder initiatiefnemers. Tekst en foto’s: Gijs en Inge van Hesteren De ‘DGR’, zoals de deelnemers hun sponsorrit noemen, begon in 2012 bij twee Australische jongens, die in hun omgeving hadden gezien wat kanker kan aanrichten. Het concept is simpel. Anouk Jaspers van de Amsterdam Watch Company legde het vorig jaar tijdens de Amsterdamse DGR goed uit: ,,Iedereen kent sponsoracties als ‘Pink Ribbon’, voor de bestrijding van borstkanker bij vrouwen. Mannen laten zich minder gemakkelijk porren voor een dergelijk streven, maar de combinatie van een mannenhobby als motorrijden met een aandoening die ze allemaal zouden kunnen krijgen is geweldig!” De rit richt zich net als ieder jaar op de bestrijding van prostaatkanker. Dit keer vraagt men bovendien aandacht voor het groeiende aantal jonge mannen dat zelfmoord pleegt. De DGR is daarvoor het middel. De DGR groeide uit tot een omvangrijk evenement. Meer dan vijftigduizend motorrijders nemen verdeeld over vijfhonderd steden in negentig landen deel aan wat intussen het grootste liefdadigheidsevenement op de motor is geworden. De DGR is bedoeld voor 'gentlemen' en 'lady’s'. Het type motor is van belang – vintage, klassiek, caféracer, custom, chopper, eigenbouw – maar ook de totale uitstraling van de berijder. Vorig jaar haalde DGR daarmee zo’n 2,5 miljoen dollar op. Individualisten Voor de Leeuwarder versie van DGR trekken Ruud van Es en José van der Geest alles uit de kast. ,,We waren op zoek naar de individualisten onder de motorrijders. De eerste keer verwachtten we pakweg 15 motoren”, zegt Van Es. ,,Ineens begon het te lopen. We hebben de rit vorig jaar gereden met ruim vijftig fantastische motoren. Dit jaar streven we naar bescheiden groei. Zeg zeventig deelnemers. 'Houd het beheersbaar', zegt de centrale organisatie.” ,,Van de week nog kregen we een mailtje van de Australische organisatie. Men vond dat er teveel wildgroei was onder de motoren en mensen die meereden. Het was echt de bedoeling dat de aankleding van de motorrijders klopte en de motor ook. Er waren veel deelnemers die vonden dat zij als 'freerider' met een of andere willekeurige motorfiets achteraan konden sluiten. Niet dat je het goede doel niet mag steunen, maar het is wel belangrijk dat je in de geest blijft van het oorspronkelijke idee en dat je bijdraagt aan de geldinzameling. Het grote publiek moet een eenduidig beeld krijgen van het goede doel en de opzet van de rit. We pakken het nu daarom een beetje serieuzer aan dan de eerste keer.” Stijlgids Het is de bedoeling dat iedere gentleman (of 'gentlewoman', want natuurlijk mogen ook vrouwen meedoen, mits passend gekleed) zich via de centrale website aanmeldt. Daar ligt de 'stijlgids' ter inzage, voor mens en motor. Zo weet je of je past in het beeld. En de site opent automatisch een rekening voor je, waarop sponsors geld kunnen storten. ,,Bijzondere motoren met bijzondere eigenaren, voor de deelnemers én voor het publiek een feest”, verduidelijkt José van der Geest. Allebei zijn ze een beetje motorgek. José rijdt met een zware Moto Guzzi. In de DGR kiest ze voor een oldtimer BMW scrambler. Ruud rijdt met zijn BMW R100RS. ,,Een langgekoesterde wens, die motor. Dat ding móest ik hebben. Straks op 25 september maken we een rondje door de stad en we rijden een stukje door het buitengebied. Allemaal rustig aan hoor, zonder scheuren. We combineren pure motorpassie met het goede doel. Mooi toch?” Vele vrijwilligers maken het evenement mogelijk. Sponsoren kan nog tot 16 oktober. Zoek op Facebook naar 'De Gedistingeerde Heren Rit Leeuwarden' of ga naar www.gentlemansride.com/rides/netherlands.

Auteur

Redactie