Uitzonderlijke band door haperende snoepautomaat

Leeuwarden

In Slieker Film draaien vanaf deze week twee nieuwe films: Demolition en Al Abrazo de la serpiente. Daarnaast is zondag 17 april een special: NN - Movies that Matter.

Demolition gaat over Davis Mitchell (Jake Gyllenhaal), een succesvol zakenman die op de spoedafdeling van het ziekenhuis belandt nadat hij ternauwerdood een autocrash heeft overleefd. Daar krijgt hij het aan de stok met een haperende snoepautomaat en Davis besluit een uitvoerige, en erg persoonlijke, klachtenbrief naar de fabrikant te sturen. Zijn brief komt terecht bij de knappe Karen Moreno (Naomi Watts) die op de klantenservice werkt. Gefascineerd door zijn verhaal begint Karen te antwoorden op zijn brieven: het begin van een uitzonderlijke band. Met hulp van Karen en haar zoon, en flink wat sloopwerk, begint Davis pas echt te leven. Want je kunt pas iets opnieuw opbouwen nadat je het helemaal gesloopt hebt. Do 14, 20:15 / vr 15, 16:00 en 21:30 / za 16, 21:30 / zo 17, 20:15 / ma 18, 20:15 / di 19, 20:15 El abrazo de la serpiente gaat over de Duitse ontdekkingsreiziger Theo (Jan Bijvoet) en zijn lokale gids Manduca die in de vroege jaren 1900 de sjamaan Karamakate ontmoeten. Theo verblijft dan al lange tijd in het gebied, maar is ernstig ziek en op zoek naar een zeldzame, geneeskrachtige plant. De sjamaan, wiens volk vermoord en verdreven is door blanken, vergezelt het tweetal in de hoop overlevende stamleden te vinden. Wat volgt is een zowel fysiek als mentaal enerverende en uitputtende tocht over het water, geschoten in adembenemend fraaie zwart-witbeelden. De film werd genomineerd voor de Oscar voor Beste Buitenlandse Film. Do 14, 20:00 / vr 15, 15:30 / za 16, 19:00 / zo 17, 20:00 / di 19, 14:30 / wo 20, 20:15 Tijdens de special Movies that Matter wordt de film NN vertoont. Het begint zondag 17 april om 14.30 uur. In de bergen van Peru wordt een verborgen verleden letterlijk omhooggehaald wanneer forensisch onderzoekers negen lijken ontdekken. Met uiterste precisie en zorg verzamelen ze wat er over is van deze tijdens roerige politieke tijden ‘verdwenen’ mensen. Veel informatie over de identiteit van deze slachtoffers is er echter niet. De onderzoekers moeten het doen met een vervaagde foto van een lachend meisje die in de kleding op een van de lichamen werd aangetroffen. Voor Fidel krijgt de zaak een nog groter belang wanneer er een vrouw opduikt die al decennia wacht op het verlossende woord over wat jaren geleden met haar verdwenen echtgenoot is gebeurd. Zou dit hem kunnen zijn? Terwijl de emoties bij de vrouw hoog oplopen, wordt Fidel stukje bij beetje opgeslokt door een onderzoek naar een duister verleden, dat meer vragen oplevert dan antwoorden.

Auteur

Redactie