Leeuwarder Bee Gees klaar voor podia

Leeuwarden

 Een Bee Gees-cover staat of valt met de juiste stemkleuren. Die van Peter Hofman, Thijs Meester en René Soethout blijken tot hun grote vreugde een goede match. Dit jaar zetten de drie muzikanten zoetjesaan koers naar de Friese podia.

Zeg ‘Bee Gees’, en de meeste mensen zullen denken aan drie mannen in witte pakken die met hoge stemmen swingende disconummers als Stayin’ Alive en Night Fever zingen. Maar de muzikale carrière van de drie Australische broers was veel gevarieerder dan dat. Het is mede daarom dat Peter, Thijs en René de popband zo diep waarderen. Al buigen de drie muzikanten hun hoofd vooral voor de opbouw van de nummers en de vocale kwaliteiten die de gebroeders Gibb hadden.

Kattengejank

In het geval van Peter was die bewondering voor de Bee Gees er al sinds zijn jonge jaren, al werd hij op latere leeftijd pas een ware fan. ,,Toen ik in 1975 Nights on Broadway hoorde, dacht ik: ‘Deze muziek komt van een andere planeet!’” René en Thijs waardeerden de muziek wat later. Thijs: ,,Heel eerlijk? In de tijd van Saturday Night (1977) vond ik de muziek vreselijk. Kattengejank. Maar het album One (1989) vond ik wel heel goed, waardoor ik anders naar hun oudere materiaal ben gaan luisteren. Pas toen dacht ik: potverdorie, dat zit toch verdómd goed in elkaar.” Dat de drie heren, die elkaar toch al een tijdje kennen, vorig jaar pas besloten om als drietal een muzikaal project rondom de Bee Gees te starten, komt door een samenloop van omstandigheden. René, singer/songwriter, en Thijs, professioneel zanger en acteur, hadden lang geleden een Bee Gees-coverband. Toen dat een beetje begon te lopen, viel de derde man echter uit. ,,Het is zó moeilijk om de juiste stemmen bij elkaar te zoeken”, vertelt René. ,,Die hoge stem, die falsettostem, die heeft niet iedereen. Dus toen hebben we het in de vriezer gegooid.”

Spanning in studio

Die vriezer werd weer opengetrokken na de cd-presentatie van René, begin vorig jaar. Ook Thijs en singer/songwriter Peter traden toen op. Waarom ze niet eens iets met hun drieën gingen doen, zo klonk er naderhand vanuit het publiek. Ja, waarom niet?, dachten ze. En eigenlijk dachten ze ook alle drie gelijk aan de Bee Gees. Het was het begin van IDEA sings Bee Gees. Afgelopen zomer zijn ze bij Peter in de studio met gitaar en orkestband aan de slag gegaan om te kijken of ze er met z’n drieën iets moois van konden maken. De eerste keer was spannend. Sterker, René en Peter vroegen zich serieus af of het wel zou werken. ,,Peter heeft een heel karakteristiek, vol stemgeluid. Zou dat goed gaan klinken? Maar na een paar nummers keken we elkaar verbaasd aan: dit klinkt toch wel heel vet.”

Zoeken, zoeken, zoeken

En dus begon het echte werk, wat volgens Peter bestond uit ,,zoeken, zoeken, zoeken. Wát gaan we zingen, en hóe.” Dat blijkt niet een kwestie van even een plaatje opzetten, luisteren en spelen. Het is voor de drie ervaren muzikanten een heel gepuzzel om na te gaan wat er per liedje gebeurt qua stemmen en hoe ze dat weer kunnen vertolken. ,,De Bee Gees zijn broers. Dat ligt makkelijker, dan kleuren de stemmen heel snel. Wij zijn geen familie, dus moeten er harder aan trekken.” Thijs doet meestal de kopstem, maar soms denken ze dat het misschien ook wel anders kan. En dan doet bijvoorbeeld Peter de kopstem, en Thijs de tweede. Het proces bij werkelijk ieder nummer is luisteren, experimenteren, aanpassen en opnieuw proberen. Op de vraag of elk nummer voor hun een studie is, lacht Peter: ,,Ja, eigenlijk wel. Na dit jaar zijn we afgestudeerd.”

Verrassingselement

Hoe goed de drie de Bee Gees ook willen neerzetten, ze zijn met nadruk geen tributeband. Ze zingen de muziek op hun eigen manier. Thijs: ,,We gaan wel de hoogte in met onze stemmen, zoals bij Night Fever, maar soms is de stemklank dusdanig moeilijk te evenaren dat we een liedje omgooien. Dan geven we er echt een eigen draai aan.” Bij discohit Stayin’ Alive begeleiden ze zichzelf bijvoorbeeld alleen met een gitaar. ,,Dat is dan gelijk weer een verrassingselement”, verwacht René. Na veel maanden van muzikaal geploeter in Peters studio, is voor de muzikanten de tijd rijp om de rest van de wereld ook kennis te laten maken met hun project. En die wereld lijkt zich daarop te verheugen; de boekingen beginnen al binnen te komen. Op zondag 6 maart treden ze om 15.00 uur op in Theaterstudio Catsplein, op zondag 17 april staan ze om 15.00 uur in De Bres. Muziek van de Bee Gees staat uiteraard centraal, maar bij langere optredens brengen de drie heren ook hun solowerk ten gehore. En dan zijn er ook nog tal van promotieoptredens op radio en tv door het hele land. Ze hopen dat al deze optredens een opmaat zijn, dat er in de toekomst optredens zullen volgen in de Harmonie, Neushoorn en daarna elders in het land. Misschien zelfs wel in Duitsland, waar ze volgens Thijs ‘helemaal lijp’ zijn van de Bee Gees. Hoe dan ook, volgens Peter wordt het nu bloedserieus. Met fonkelende ogen: ,,Serieuzer dan we dachten.” Tekst: Martine van der Linden

Auteur

Redactie Huis aan Huis